مالیاتی, مقالات

کد اقتصادی چیست و چگونه اخذ میشود؟

کد اقتصادی چیست و چگونه اخذ میشود؟

کد اقتصادی دارای 12 رقم میباشد که بر اساس قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات میپردازند مشخص شده است. کد اقتصادی جهت شناسایی مجموعه در واحد مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرد به همین دلیل مطابق قانون مالیاتی تصویب گردیده است کلیه مجموعه های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی میباشند.

هرمجموعه پس از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس را دریافت کرد بایستی طی یک ماه در دارایی تشکیل پروانده داده و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. تشکیل پرونده مالیاتی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از آنجایی که مشخص میباشد وقتی مجموعه تاسیس میگردد بدون داشتن پروانده مالیاتی نمیتوان برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمود ، به همین دلیل مجموعه نمیتواند اقدام به عقد قرارداد کرده و فعالیت خود را آغاز کند ، همچنین مجموعه نمیتواند در پایان سال مالی ، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی ارائه نماید.

دلایل مهم برای امور تجاری جهت نیاز به کد اقتصادی :

اخذ کارت بازرگانی
صدور فاکتور
افتتاح حساب در بانک
مجموعه در مناقصه
اخذ قرارداد با مجموعههای دولتی

مزایای اخذ کد اقتصادی:

کد اقتصادی دارای شماره ای میباشد که به وسیله سازمان امور مالیاتی به اشخاص اقتصادی تعلق میگیرد و شماره شناسایی این اشخاص در سازمان مالیاتی محسوب میگردد. کد اقتصادی میتواند دفاتر قانونی ، صورت حسابها و فاکتور های صادر شده را راحتتر کنترل نماید و دیگر مزایای داشتن این کد کسب مجوز برای فعالیت های تجاری و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتهای ناسالم میباشد. کلیه اشخاص حقوقی موظفند کد اقتصادی را اخذ نمایند . تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تولید ، مونتاژ صادرات و واردات ، توزیع کالا و امور خدمات فعالیت دارند بایستی کد اقتصادی داشته باشند ولی قابل ذکر است کلیه اشخاص حقیقی بایستی دارای پروانه کسب و کار از مرجع مربوطه و محل فعالیت تجاری باشند و شرایط لازمه را برای گرفتن کد اقتصادی دارا باشند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی:

درخواست کتبی
کپی پروانه کسب
کپی تمام صفحات مدارک شناسایی
پرداخت مبلغ 1000 تومان و ارائه فیش پرداختی
تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
کپی کارت اقتصادی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی :

درخواست کتبی
روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن ثبت شده باشد
فیش پرداختی مبلغ 1000 تومان
کپی تمام صفحات شناسنامه
تکمیل فرم اطلاعات اشخاص حقوقی
کپی کارت اقتصادی قبلی

مراحل لازم جهت دریافت کد اقتصادی :

تکمیل نمودن دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
تکمیل نمودن فرم مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
کپی اساسنامه و آگهی تاسیس مجموعه
کپی مدارک شناسایی اعضای هیئت
کپی اظهارات مجموعه و پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس
کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی مجموعه
پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

اشخاص حقیقی پس از تکمیل مدارک به همراه فرم اطلاعات هویت به حوزه مالیاتی ارائه داده و سپس سر ممیز مالیاتی ، آن ها را کنترل مینماید . پس از تایید و ثبت در دفتر حوزه ، در قبال دریافت مدارک ، رسیدی را صادر میکند و آن را ارائه مینماید ، سپس مدارک به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و اداره شماره اقتصادی ارائه میدهد و مسئولان مربوطه پس از بررسی مدارک ، کارت کد اقتصادی را صادر مینمایند.

در رابطه با اشخاص حقوقی همینطور میباشد، پس از تهیه کارت و تکمیل نمودن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که به وسیله مدیر عامل تنظیم و با مهر مجموعه مهر شده را به حوزه مالیاتی ارائه داده و باقی مراحل همانند مراحل دریافت کد اقتصادی توسط اشخاص حقیقی میباشد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *