بیمه, حسابداری, مقالات

خدمات حسابداری بیمه

خدمات حسابداری بیمه

خدمات حسابداری بیمه

امروزه شاهد افزایش بیمه های خصوصی در کشور هستیم و گسترش این کسب و کار پر سود برای نمایندگان پیچیدگی های خاصی به همراه دارد. تقریبا این نمایندگان بازاریابان خوبی هستند و به رشد مهارتهای مذاکرات خود میپردازند و به دلیل مراحل سخت و دشوار صدور بیمه نامه های مختلفبه شدت درگیر آن میباشند ، غافل از این که به بخش مالی و حسابداری خود بی توجه هستند و به این ترتیب امکان دارد ضرر کنند. بخش عمده ای از حسابداری های بیمه وظیفه شعب بیمه میباشد.

هزینه های خدمات حسابداری بیمه

هزینه صدور : کلیه هزینه های مربوط به صدور بیمه نامه مانند تبلیغات ، بازاریابی ، کارمزد و… هزینه صدور محسوب میشود.

هزینه بیمه : هزینه ای بیمه گذار برای خرید بیمه نامه به مجموعه بیمه میپردازد.

هزینه بیمه اضافی : هزینه ای که بیمه گر جهت قبول ریسک یا خطر اضافی و یا تمدید بیمه نامه با سرمایه بیشتر ، از بیمه گذار دریافت می نماید.

هزینه بیمه برگشتی : هزینه ای که به دلیل فسخ بیمه نامه یا کاهش خطر و یا کاهش سرمایه ، به بیمه گذار برگشت داده میشود.

هزینه بیمه نصیب نشده و ذخیره هزینه بیمه : بخشی از هزینه بیمه ها که مربوط به طول مدت اعتبار بیمه نامه ها در دوره مالی بعد میباشد و به حساب درآمد سال بعد انتقال میابد.

هزینه بیمه مازاد : بیمه گذار به دلیل موقعیت ویژه ، بیشتر از میانگین رشته بیمه مربوط ، هزینه بیمه دریافت گردد.

هزینه بیمه شده ( اموال ) : ارزش واقعی اشیا مورد بیمه بوده یا هزینه ای که بیمه گر تعهد میکند در صورت وقوع حادثه تا آن میزان به بیمه گذار خسارت بپردازد.

هزینه خسارت : هزینه ای که بیمه گر در پی وقوع خسارت باید پرداخت نماید.

هزینه بیمه ای ( عملیاتی ) : جمع هزینه خسارت سهم نگهداری و هزینه درآمد کارمزد و کارمزد منافع سهم نگهداری به اضافه خالص سایر هزینه های بیمه ای میباشد.

هزینه کارشناسی بیمه : هزینه ای که مجموعه بیمه بر اساس ارزیابی مورد بیمه قبل از صدور بیمه نامه و همچنین بعد از خسارت متحمل میشود.

در ادامه

هزینه خسارت : هزینه وقوع حادثه مورد بیمه ، مهمترین هزینه مجموعه بیمه میباشد.

هزینه خسارت واقع شده : مجموع خسارت های پرداخت شده در طول دوره به همراه هزینه های رسیدگی به این خسارت بعد از تعدیل لازم در مورد ذخیره انتظارات معوق ابتدا و انتهای دوره.

هزینه خسارت واقع شده و اما پرداخت نشده : خسارت به دلیل حادثه بیمه ای که قبل از پایان دوره مالی اتفاق افتاده و به نمایندگی بیمه اعلام نگردد.

هزینه خسارت معوق : هزینه ای که مجموعه بیمه در پایان سال مالی پرداخت نکرده و بایستی در سال آینده پرداخت نماید.

هزینه ذخیره خسارت معوق : هزینه ای که بیمه گر جهت تسویه خسارت نگه میدارد مانند : خسارتی که تا پایان مالی اعلام شده ولی پرداخت نشده و خسارتی که هنوز مبلغ آن ارزیبی و تعیین نشده باشد و خسارتی که واقع شده اما هنوز به بیمه گر اعلام نگردیده باشد.

هزینه استهلاک : اگر پس از حادثه و تعویض اموال آسیب دیده ، بیمه گذار در موقعیتی بهتر از قبل حادثه قرار بگیرد ، هزینه ای از خسارت ها به طور هزینه استهلاک کسر میگردد و این کار باعث جلوگیری از سوءاستفاده از بیمه و ایجاد حوادث عمدی میگردد.

حسابداری صدور بیمه نامه :

بیمه کننده باید بداند : هزینه پرداخت بیمه به سه روش امکان پذیر است : نقدی ، اقساطی و تمام اقساط میباشد.

اگر پرداخت به صورت نقدی انجام گیرد ، حساب بانک بدهکار و حساب هزینه بیمه صادره ، شخص ثالث ، بستانکار میگردد.
مابقی به طور تعهد میباشد و برای دریافت نقدی ، حساب بانک بدهکار ، حساب درآمد حق بیمه بستانکار میگردد و برای ثبت حسابداری تعهد ، حساب بدهکاران بیمه یا اسناد دریافتنی ، بدهکار و حساب درآمد هزینه بیمه ، بستانکار میگردد.

در صورتی که پرداخت تمام اقساطی ، حساب بدهکاران بیمه یا اسناد دریافتنی بدهکار و حساب هزینه بیمه یا درآمد حق بیمه ، بستانکار میگردد . در زمان وصول اقساط ، حساب بانکی بدهکار و حساب بدهکار بیمه یا اسناد دریافتنی بستانکار میباشد.
در مدت وقوع خسارت و بعد از قطعی شدن مبلغ هزینه خسارت ، دستور پرداخت صادر میگردد و بعد از دریافت دستور پرداخت به وسیله واحد حسابداری ، مبلغ خسارت پرداخت و همزمان سند پرداخت ثبت میگرددو در سند ذکر شده ، خسارت پرداختی بدهکار و حساب بانکی بستانکار میباشد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *