ثبت های حسابداری, حسابداری, مقالات

حسابداری دوبل چیست؟

حسابداری دوبل چیست؟

حسابداری دوبل چیست؟

این نوع حسابداری سیستمی است که برای ثبت تراکنش های مالی به طوری که هر تراکنش حداقل در 2 حساب ثبت میگردد. قابل ذکر است که هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از حساب برای درج در سیستم حسابداری وجود ندارد اما بایستی تعدادی از قوانین رعایت گردد که برایتان توضیح می دهیم :
در سیستم حسابداری دوبل برای هر حساب دو سطر وجود دارد خط اول بدهکار در سمت راست و خط دوم بستانکار در سمت چپ میباشد و جمع بدهکار و بستانکار باید با هم مساوی باشد تا ثبت شما درست باشد در غیر این صورت اشتباهی صورت گرفته است. زمانی که جمع دو طرف مساوی شود ، ثبت شما تراز میباشد همچنین هر معامله دارای دو اثر میباشد.
حسابداری در این حیطه تلاش میکند که هر دو تراکنش را ثبت نموده و در صورت های مالی آن را گزارش نماید. عدم استفاده از حسابداری دوبل ، اسناد مالی تنها یک بخش از عملیات مجموعه را گزارش مینماید. به صورت سنتی دو اثر حسابداری را بدهکار (بد) و بستانکار ( بس ) نامیده میشود. مضمون حسابداری طبق مفهوم بدهکار قرار میگیرد و همیشه با مقدار بستانکار برابر میباشد ، این معنی حسابداری دوبل یا دوگانه میباشد.

اثرات ثبت بدهکار

1- رونق دارایی ها
2- رونق در هزینه ها
3- کسر بدهی ها
4- کسر حقوق صاحبان سهام
5- کسر درآمد

اثرات ثبت بستانکار

1- کسر دارایی ها
2- کسر هزینه ها
3- رونق بدهی ها
4- رونق حقوق صاحبان سهام
5- رونق درآمد

حسابداری دوبل بر اساس فرمول زیر همیشه برابر باقی میماند و به آن فرمول اصلی میگویند
سرمایه- دارایی – بدهی ها

هر گونه رونق در هزینه ها توسط کسر دارایی ها یا رونق حقوق صاحبان سهام خنثی میشود و یا بالعکس آن انجام میگردد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *