حسابداری, مقالات

حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابرسی داخلی یک نوع سیستم کنترلی بوده که کارفرمایان سازمان جهت مشخص نمودن کیفیت هزینه کردها و عملیات های مالی و اطلاع از وضعیت مالی مجموعه و دارایی ها انجام میدهند.
حسابرسی داخلی یکی از اشخاص مالی و حسابداری مجموعه بوده که اختیار دسترسی به همه اسناد مالی و غیر مالی را داشته و امکان برقراری ارتباط با کارفرمایان ارشد سازمان را هم دارد.

اهدف حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی جهت بررسی منابع مالی و انحرافات آن باید در سازمان انجام پذیرد تا از به وجود آمدن مشکلات مالی و اشتباهات فاحش و زیان های ناشی از آن پیشگیری نماید. حسابرسی داخلی در حقیقت وظیفه کنترل رعایت الزامات قانونی را در سازمان بر عهده دارد و چنانچه این الزامات انجام نپذیرد و یا نقص داشته باشد آنها را کشف کرده و آنها را رفع مینماید. این نوع حسابرسی بروز هرگونه مشکل و سوءاستفاده های مالی را شناسایی نموده و از ضررهای بیشتر آن پیشگیری مینماید. حسابرسی داخلی میتواند محل هایی که منابع داخلی در آن هد رفته است را شناسایی نموده و به مدیران ارشد برای متوفق نمودن آن گزارش نماید.این حسابرسی فقط برای شناسایی ضررهای مالی نبوده و باقی ضررهای سازمان را که میتواند مالی باشد هم شناسایی نماید.

ویژگی های حسابرس داخلی

حسابرس داخلی بایستی مستقل و تحت نفوذ هیچ گونه از اشخاص سازمان در هر جایگاه و سمتی که هستند قرار نگیرد و باید فن گزارش دهی را بلد بوده و اختیار مهر و امضا داشته و گزارش تهیه شده را با مهر و امضا خود تحویل نماید و همچنین باید امکان دسترسی به تمامی اسناد مالی و غیر مالی را داشته باشد و مستقل کار انجام دهد.
حسابرس داخلی میتواند در تمامی قسمت ها مجموعه از جمله : مالی ، مدیریتی ، استراتژیک ، سرمایه گذاری ، اداری و حقوق و دستمزد ، برنامه های آموزشی و غیره وارد و به کنترل اسناد آن بپردازد.

وظایف اصلی حسابرس داخلی

باید گردش مالی و حسابهای بانکی سازمان را مورد کنترل و بررسی قرار دهد
باید به عملیات های مالی مربوط به بودجه و هزینه ها دسترسی داشته و انها را تحت بررسی خود قرار دهد
باید عملیات مالی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و جزئیات پرداخت آن ها را به خوبی شناخته و اسناد آن را مورد بررسی قرار داده و از هر گونه مشکلی پیشگیری نماید
باید بر تنخواه واحدهای مختلف و خریدهای داخلی کنترل داشته و کلیه فاکتور و اسناد خرید و هزینه کردها را مطابقت داده و از صحت آن ها مطمئن باشد
باید برروال انبارگردانی و جزئیات آن مسلط بوده و ورود و خروج تمامی اقلام ، مواد و … را به انبار تحت بررسی اسناد داشته باشد.
جهت کنترل تمامی بخش ها برنامه ریزی داشته و سرفصل ارزیابی برای انها تهیه نموده و طبق فرمت و سرفصل برنامه ریزی شده به بررسی بپردازد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *