حسابداری مالیاتی, مالیاتی, مقالات

عملیات های مهم اظهارنامه مالیاتی

عملیات های مهم و مرتبط با اظهارنامه مالیاتی

عملیات های مهم اظهارنامه مالیاتی

عملیات ها مربوط با ارائه اظهارنامه مالیاتی از جمله حسابها و تحریر دفاتر قانونی میباشد.

حسابداری شامل حسابهای متنوعی میباشد که بایستی در آخر دوره مالی همه این حسابها صفر شوند به طوری که حسابهای دارای مانده بدهکار ، مانده آخرشان بستانکار میگردد و حسابهایی که مانده آخرشان بستانکار بوده بدهکار میگردد به این عملیات در حسابداری بستن حسابها یا صفر نمودن پایان دوره مالی نمیباشد و امکان دارد در بعضی موارد در طول دوره مالی هم بنا به دلایلی حسابدار مجبور به بستن حسابها گردد.

از دیگر موارد مربوط به اظهارنامه مالیاتی ، تحریر دفاتر قانونی میباشد و تحریر دفاتر قانونی و تجزیه تحلیل های مالی بایستی به وسیله یک حسابدار ماهر انجام پذیرد ، زیرا که برای تحریر دفاتر در زمان ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه باید حسابدار طرف های بدهکار و بستانکار را کامل بشناسید و قانون مربوط به نوشتن دفتر روزنامه و دفتر کل را بداند.

از جمله مواردی دیگر مانند مغایرت گیری بانکی ، کنترل و بررسی بدهکاران و بستانکاران و در صورت لازم اصلاح اسناد مرتبط ، بررسی جدول حقوق و دستمزد کارمندان ، کنترل لیست بیمه و مالیات حقوق ، بررسی خرید و فروش و هزینه ها ، تهیه لیست استهلاک دارایی ها ، تهیه گزارش گردش کالا ، تهیه روکش اسناد و زونکن مالیاتی ، از قبل نیازهای ارسال صحیح اظهارنامه مالیاتی میباشند.

شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران

شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران به دو صورت علی‌الرأس و خوداظهاری انجام می شود.

امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه‌ی علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات به تعیین میزان مالیات می‌پردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند.

خوداظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سال مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.

روش علی الرأس هم بدین صورت است که ممیز مربوطه، مالیات را محاسبه نموده و به مؤدی اعلام می‌نماید. در این روش نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی، ملاک پرداخت مالیات می‌باشد.

در روش خوداظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی، بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی، مقدار درآمد، هزینه، استهلاک، حقوق کارمندان و… را اعلام کرده و پس از کسر مقدار معاف، مبلغ مالیات مشخص و پرداخت می‌گردد.

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *