حقوق, مقالات

سهام عدالت چیست ؟

سهام عدالت چیست ؟

سهام عدالت چیست ؟

سهام عدالت در ماه آبان و در سال 1385 توسط رئیس جمهور در یک مراسم دولتی عنوان شد و هدف از آن کاهش فقر اعلام گردید.

جناب دکتر احمدی نژاد در آن زمان ، سهام عدالت را جهت توزیع عادلانه ثروت دولت بین قشر های مختلف جامعه بسیار مفید و تحولی بزرگ میدانست . سهام مجموعه های دولتی با تصمیم دولت و به طور بلاعوض به مردم واگذار شده و اشخاص کم توان جامعه در درآمد های دولت شریک شده اند تا از این طریق عدالت بین اقشار جامعه برقرار باشد. یکی از اهداف سهام عدالت ،گسترش سهم قسمت تعاون در اقتصاد ایران بیان گردید.

یکی از مهمترین سازمان ها و اورگان ها درگیر در اجرای این طرح ، سازمان خصوصی سازی میباشد که در پیش برد اهداف طرح سهام عدالت نقشی موثر ایفا نموده اند

اهداف کلی ایفای چنین طرحی از جمله :

توزیع متعادل ثروت در کشور
رونق ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوار های نیازمند
سرعت در روند خصوصی سازی از طریق واگذاری گسترده سهام مجموعه های دولتی
از روش های سالمتر و بهتر برای واگذاری سهام مجموعه ها استفاده شود
متکی به خود نمودن خانوارهای نیازمند و کاهش تعهدات مستقیم دولت و نهادهای حمایتی
اندازه بخش دولتی و انتقال تصدی ها به عموم مردم کاهش یابد
سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور گسترش یابد
وظایف حاکمیت و بنگاه ها ، تفکیکی مناسب پیدا کنند

در قسمت اول واگذاری سهام عدالت به بعضی از اشخاص تحت پوشش کیمته امداد ، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار تقسیم شد و برگه هایی به عنوان برگه سهام عدالت به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد. اوایل ارزش این برگه به مبلغ 500.000 تومان بود که سپس به 1.000.000 تومان افزایش پیدا کرد که برای گروهای کم درآمد ، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شد و نیمی دیگر به مدت 10سال از محل سود مجموعه بازپرداخت گردید.

طریقه پرداخت سود سهام عدالت

سبد سهام عدالت از 60 مجموعه بورس و فرابورس میباشد و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت ، مبلغ 1میلیون تومان سهام اختصاص تعلق گرفت. به همین سبب سهام عدالت برای مجموعه خاصی نیست و جمع سبدهای سهام در درصدی از 60 مجموعه دولتی معرفی گردید که سود و زیان مجموعه های مذکور به طور علی السویه بین سهامداران تقسیم میشود. بر اساس قانون ، دولت بایستی سهام عدالت را از نخستین سال 95 آزاد مینمود ولی ممکن بود این آزاد سازی ماه ها بعد از اتمام مهلت قانونی زمان ببرد و عملا پرداخت سهام عدالت به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برخورد مینمود.

در ماه مرداد سال 95 سید جعفر سبحانی مشاور رئیس جمهور سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه سودی که در دولت گذشته بایت سهام عدالت به عده ای از شهروندان پرداخت شد ، غیر قانونی بوده و به هیچ عنوان سودی برای سهام عدالت به شهروندان تعلق نخواهد گرفت بلکه فقط در اتمام سال 95 بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف میگردد.

ابتدای سال 95

در ابتدای سال 95 سازمان خصوصی سازی ایران اعلام نمود که پس از 10 سال ، تکلیف سهام عدالت در سال آینده روشن خواهد شد و از پایان سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن تعلق میگیرد. رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : از نظر ما طرح سهام عدالت به انتهای خود رسیده و منتظریم با پایان یافت مجامع ، مجموعه های سرمایه پذیر حسابهایشان را ببندند.

وی در عین حال تاکید نمود که در حال حاضر ابهام های مختصری درباره شناسایی مشمولان ، سبد سهام ، سازو کارهای ساماندهی آن جهت آزادسازی سهام عدالت وجود دارد. برای حل این مشکل دولت لایحه ای ترتیب نموده و قرار بر این است که آن را به مجلس ارسال نمایند و بعد از آن تکلیف سهام عدالت روشن شود.

در اواسط ماه دی در سال 95 سازمان بورس و اوراق بهادار میزان سود دریافتی سهام عدالت از 60 مجموعه حاضر در سبد سهام را 199 هزار و 15 میلیارد ریال اعلام نمود. بعلاوه سود مصوب مجمع عمومی مجموعه ها در این مدت 309 هزارو 574 میلیارد ریال و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه مجموعههای سرمایه پذیر سهام عدالت 51 هزارو 770 میلیارد ریال و مانده طلب سود از مجموعه ها 58 هزار و 788 میلیارد ریال بوده است.

سازمان خصوصی سازی اعلام نمود واجدین سهام عدالت در پایان سال 96 میتوانند سود سال 95 خود را اخذ نمایند.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *