حسابداری, حسابداری پیمانکاری, مقالات

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری یکی از مهمترین قسمت های ایفای یک قرارداد پیمانکاری میباشد. زیرا انجام محاسبات دقیق در آن میتواند سود و زیان مجموعه را در انتهای هر پروژه تعیین نماید. مهمترین موضوع در حسابداری پیمانکاری انجام حساب های دقیق مخارج صرف شده جهت انجام پروژه و درآمد حاصل از آن میباشد انجام این محاسبات نشان میدهد که پروژه برای مجموعه سودآور بوده یا خیر.

دولت برای انجام پروژه های بزرگ مانند راه سازی،جاده کشی، آسفالت ریزی ، کشتی سازی ، برج سازی و… با مجموعه های متخصص این زمینه قرارداد پیمانکاری می بندد که در این صورت مجموعه عامل ، مکلف به دریافت مبلغ معینی از کارفرمای پروژه در طی مدت زمان مشخصی عملیات عمرانی خاصی را آغاز مینماید. انجام کلیه امور مالی این پروژه که از اهمیت بسیاری برخوردار است موضوع اصلی حسابداری پیمانکاری میباشد.

موارد مهم که حسابدار مجموعه باید آنها را در نظر بگیرد :

اگر مجموعه پیمانکار قبل از دریافت پروژه و قبل از مناقصه عمومی آن ، هزینه ای را برای کسب اطلاعات از مناقصه ، تحقیقات اولیه یا دریافت آسان تر مناقصه صرف کرده باشد ، این هزینه بایستی در محاسبات حسابداری پیمانکاری قید شود و از سود نهایی کسر گردد.

در این حسابداری کلیه مخارج صرف شده در مدت زمان قرارداد باید محاسبه گردد این مخارج در سه دسته بندی قرار میگیرد :

هزینه های مستقیم مانند : دستمزد کارگران ، خرید مصالح ، ابزار که همگی بایستی به صورت کلی در محاسبات نهایی ذکر شود.
هزینه غیر مستقیم مانند : هزینه طراحی ماشین آلات ، هزینه کارگاه و تعمیرگاه مرکزی.
هزینه های بی ارتباط مانند : هزینه استهلاک ماشین آلات ، هزینه تحقیق و توسعه به عنوان قسمتی از انباشت پروژه باید در محاسبات نهایی قید گردد.

مهمترین اسناد پیمانکاری ، ضمانت نامه هایی است که در مدت زمان انجام پروژه توسط کارفرما به پیمانکار داده میشود و بایستی در دفتر حسابداری ثبت و در محاسبات نهایی حسابداری پیمانکاری ذکر گردد.

روش حسابداری پیمانکاری

روش اول : طبق درصد پیشرفت کار
روش دوم : بعد از تکمیل پروژه

اگر حسابداری پیمانکاری طبق درصد پیشرفت کار جهت محاسبات سود و زیان خود مورد استفاده قرار بگیرد به معنی این است که حسابدار وظیفه دارد سود و زیان انجام یک پروژه را به طور مرحله ای و با پیشرفت کار در هر مرحله حساب کند و سود ناخالص نهایی هزینه هایی که پروژه در ادامه دارد محاسبه شود. قابل ذکر است حسابداری پیمانکاری طبق درصد پیشرفت کار در این صورت قابل قبول است که پیمانکار انجام پروژه را مطابق قرار خود و سروقت انجام دهد و از طرفی کارفرما بر کلیه تعهدات مالی خود ، طبق قراری که با هم داشته اند به نسبت درصد پیشرفت کار هزینه آن را به پیمانکار بپردازد ، پایبند باشد.

حسابداری پیمانکاری بعد از تکمیل پروژه به معنی محاسبه سود و زیان بعد از تکمیل نهایی پروژه میباشد. در این روش نیاز به هزینه های احتمالی وارد بر پروژه در آن دخالتی ندارد و همه محاسبات طبق اسناد موجود انجام میپذیرد. اگر ایراری در این روش باشد این است که محاسبه سود خالص نهایی یک پروژه ، سبب وارد شدن بار مالیاتی بسیاری بر مجموعه پیمانکاری میگردد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *