حقوق, قوانین ثبت شرکت, مقالات

ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت قرارداد تجاری میباشد که بین اشخاص حقیقی و حقوقی بسته میشود تا در چارچوب معینی از قوانین عمل نمایند. طبق ماده 195 قانون تجارت ثبت تمامی مجموعه ها ر این قانون الزامی بوده و تابع جمیع قانون ثبت مجموعه ها میباشد . قانون ثبت اسناد برابر ثبت مجموعهنامه ها اجباری میباشد. بنابراین قابل ذکر است با توجه به موارد ذکر شده اگر یکی از مجموعه های تجاری مراحل مربوط به ثبت را طی نکند و به ثبت نرسد آن مجموعه رسمیت نداشته و بر خلاف قانون میباشد و باید مراجع ذیصلاح از انجام فعالیت های آن جلوگیری نمایند.

ثبت شرکت داخلی

طبق ماده 195 قانون تجارت ، اسناد و مدارکی که جهت به ثبت رساندن مجموعه الزامیست را در نظامنامه وزارت عدلیه معین شود که به طور مختصر شامل موارد زیر میباشد :

1- مشخصات مجموعه
2- اساسنامه
3- صورتجلسه مجمع عمومی
4- صورتجلسه انتخابات هیات مدیره و قبولی آنان
5- فاکتور سرمایه

بر اساس ماده 197 ق.ت که میگوید : ظرف ماه اول تشکیل مجموعه ، خلاصه مجموعه نامه و مشخصات آن طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان میگردد انتشار ثبت مجموعه در ظرف ماه اول تشکیل مجموعه به علاوه خلاصه ای از مجموعه نامه و موارد پیوست آن منتشر میگردد و صدور آگهی ثبت مجموعه در روزنامه رسمی ، آخرین مرحله برای ثبت مجموعه میباشد.

ثبت شرکت های خارجی

روش ثبت مجموعه های خارجی در ایران تقریبا مشابه ثبت مجموعه داخلی میباشد. درخواست ثبت بایستی نزد اداره ثبت مجموعهها و مالکیت صنعتی به عمل آید و درخواست آن درصورتی امکان پذیر است که مجموعه در کشور اصلی خود قانونی باشد . بر اساس ماده 3 قانون ثبت مجموعه ها : هر مجموعه خارجی برای آن که توسط شعبه یا نماینده به امور تجاری یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید بایستی در کشور خود مجموعه قانونی بوده و به ثبت رسیده باشد. بنابراین مجموعه خارجی زمانی در ایران توانایی به ثبت را دارد که در کشور خود به ثبت رسیده باشد و اثبات این امر و ارائه دلایل در این باره به عهده مجموعه تقاضا کننده ثبت میباشد.

اسناد لازم جهت ثبت :

طبق ماده 5 نظامنامه ی ایفای قانون ثبت مجموعه ها به مصوب 1310 ارائه اسناد زیر ضروری میباشد که شامل :

1- اظهارنامه ثبت

2- اساسنامه مجموعه

3- اختیارنامه نماینده مجموعه در ایران ، در صورتی که مجموعه چند نمینده مستقل در ایران داشته باشد ، هر کدام یک نسخه اختیارنامه

4- دارا بودن مجوز از وزارتخانه یا سازمان دولتی چنانکه مجموعه خارجی باشد که شرایط عملیات آن به موجب امتیازنامه صحیح و دقیقی مقرر گردیده علاوه بر اسناد ذکر شده بایستی موارد امتیازنامه با مجوز وزارت امور خارجه تطبیق بر صحت آن امتیازنامه ارائه گردد و کلیه اوراق باید به فارسی تهیه و یا یک نسخه ترجمه از آن به فارسی ضمیمه گردد.

پس از ارائه اسناد ذکر شده به اداره ثبت مجموعه ها ، کارشناس ثبت مجموعه ، اظهارنامه مجموعه مزبور را بررسی نمایند.

بر اساس ماده 6 نظامنامه ذکر شده ، اظهارنامه موضوع بند 1 ماده 5 باید به فارسی نوشته و دارای نکات زیر باشد :

1- نام کامل مجموعه

2- نوع مجموعه از سهامی و ضمانتی و …

3-مرکز فعالیت و آدرس دقیق آن

4- تابعیت مجموعه

5- مقدار سرمایه مجموعه در تاریخ درخواست

6- اساسنامه خود مجموعه بر اساس عرف تجاری کشور اصلی

7- محل و تاریخ و نزد کدام مقام صلاحیتدار

8- مجموعه به چه نوع امور صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت مینماید

9- شعبات آن در کدام یک از نقاط ایران وجود دارد

10- نماینده مجموعه در ایران چه شخصیست و اگر مجموعه چندین نماینده مستقل در ایران داشته باشد چه اشخاصی هستند

11- نام و نشانی صحیح اشخاصی که مقیم در ایران بوده و برای دریافت تمامی ابلاغات مربوطه به مجموعه صلاحیت دارند

12- متعهد به این که تمامی سال یک نسخه از آخرین مرحله مجموعه را در صورتی که مرحله مزبور ، فقره ششم این ماده انتشار یابد به دایره ثبت مجموعه ها بدهد

زمانی که ثبت مجموعه شعبه مجموعه های خارجی مد نظر باشد طبق ماده 8 نظامنامه اجرای قانون ثبت مجموعه ها ، ارائه مدارک زیر بسیار مهم میباشد:

1- اظهارنامه ثبت به زبان فارسی

2- سواد مصدق سند ثبت خود مجموعه در ایران

3- سواد مصدق از اختیارنامه نماینده که مدیر شعبه میباشد.

اگر درخواست ثبت شعبه در ضمن درخواست ثبت خود مجموعه به عمل آید ارائه سواد مصدق سند ثبت خود مجموعه لازم نخواهد بود.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *