پلمپ دفاتر قانونی, مالیاتی, مقالات

تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی

به دفاتر کل و روزنامه دفاتر قانونی گفته میشود که برای ثبت روند ها و روال های مالی باید هر مجموعه ، موسسه و یا سازمانی که ملزم به پرداخت مالیات مربوط به کار خود میباشد بایستی از آنها استفاده نماید.

اگر محاسبه مالیات به صورت علی الراس رخ دهد به صورتی میباشد که اظهارنامه مالیاتی شما مورد پذیرش اداره ی مالیاتی نمیباشد و یا شما از تحویل اظهارنامه مالیاتی به نحوه علی الراس محاسبه نموده اید پس بنا بر این در تحریر دفاتر باید موارد لازم به دقت مورد کنترل و بررسی قرار بگیرد.

اشخاص حقیقی و حقوقی وظیفه دارند کلیه رویدادها و مباحث مالی که در محل فعالیتشان رخ داده است را به سازمان مالیاتی اطلاع دهند که جهت اطلاع رسانی آنها باید با تحریر دفاتر از جمله دفتر کل و روزنامه استفاده گردد و از این دفاتر برای ارائه گزارشات به سازمان مربوطه گزارش گیری لازمه صورت پذیرد.

یکی از مهمترین ارکانی که برای نگهداری این دفاتر اهمیت فراوانی دارد بروز بودن این دفاتر میباشد. پس از ورود اطلاعات در دفاتر روزنامه کلیه سر فصل ها بدون هیچ گونه فاصله زمانی وارد دفتر کل خواهند شد و قابل ذکر است که انجام تمام مراحل ذکر شده با استفاده از نرم افزار های حسابداری الزامی میباشد.

در بحث تحریر دفاتر در صورتی که در تحریر دفاتر اشتباهی رخ دهد میتوانند با ارسال مدارک اصلاحی اشتباه پیش آمده را جبران نمایند و در آن صورت ، خللی در ارائه دفاتر ایجاد نمی گردد و یا در صورتی که تاریخ ارائه پس از تحریر دفاتر بیش از 15 روز نگذشته باشد میتوانند دفاتر را به مراجع ذیربط ارجاع دهند.کلیه رویداد های مالی که در دفتر روزنامه ثبت شده باید تا تاریخ 15 هر ماه بعد ، در دفتر کل ثبت گردد.

نکات مهم در مواقع رد دفاتر قانونی:

1) از حالت پلمپ خارج شده و یا فاقد برگ در داخل دفاتر باشد.

2) بی توجهی به وقایع و رویداد های مالی رخ داده در محل فعالیت

3) ثبت وقایع و رویداد های مالی در حاشیه دفاتر

4) ثبت وقایع و رویداد های مالی در بین خطوط دفاتر

5) پاک نمودن اطلاعات در داخل دفتر به هر نحوی که باشد

6) قرار گرفتن صفحات خالی در بین صفحات دیگر به منظور تکمیل آن در زمان دیگر

7) بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی بدون پرینت حسابها

8) ارائه با تاخیر اصلاحات پس از به وجود آمدن اشتباه

9) استفاده نکردن از اوراق های ماده 169

10) عدم ارائه دفاتر چه به تعداد یک یا چند برگ خالی

11) تحریر دفاتر سالهای گذشته به جای استفاده از دفاتر فعلی

12) عدم تطابق اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری با تحریر دفاتر صورت گرفته

دیگر نکات

13) در مواقعی که اطلاعات موجود در دفاتر با اطلاعات موجود در سیستم های الکترونیکی تطابق نداشته باشد

14) در برخی موارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تحریر دفاتر خود از دفاتر روزنامه و کل و معین که در سالهای قبل وجود داشته استفاده میشود و انجام آن باعث رد دفاتر خواهد شد.

15) ثبت هزینه ها و درآمد های غیر واقعی که در صورتی باشد که اداره مالیات قابل استناد قرار گیرد.

16) ثبت فعالیت های بین سطرهای دفتر ممانعت دارد و در صورتی که تمام یا قسمتی از فعالیت داخل آن قید شده و باعث رد دفاتر میگردد

17) ثبت فعالیت ها با استفاده از ابزار هایی که به آسانی قابل محو است مانند مواد گرانیتی

18) پاک نمودن موارد ثبت شده به هر نحوی ، برای اصلاح اشتباه باید با خودکار قرمز بر روی مورد خط کشید و سپس با استفاده از همان خودنویس قبلی مورد صحیح را وارد نمود

19) طبق ماده 13 و 17 تاخیر در تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل تا 15 روز ، برای ادارات و موسسات تازه تاسیس تا 30 روز و طبق ماده 14 تاخیر در تحریر دفاتر کل تا 15 ماه بعد تحویل داده شود بلامانع محسوب میگردد و بیش از زمان های ذکر شده باعث رد دفاتر خواهد شد.

20) ثبت نکردن عملیات شعبه و یا شعب در دفاتر مرکزی

21) تطابق نداشتن مطالب مندرج در دفاتر مشاغل موجود با توجه به اطلاعات موجود در سیستم های الکترونیکی که در آن اطلاعات اشخاصی که استفاده میگردد موجود باشند.

22) قرار دادن سطور بیش از حد خالی در تحریر دفاتر قانونی ، دفاتر روزنامه به هر منظوری که خالی رها گردد.

به این نکته توجه داشته باشید ، در صورتی که شخص هیچ گونه فعالیتی در طی یک سال مالی انجام ندهد مکلف به ارائه دفتر به صورت خالی میباشد و خالی بودن دفتر مشکلی را برای صاحبان مشاغل ایجاد نمیکند و تنها در صورتی که دفاتر ارائه نشود مشکلاتی را برای صاحبان آنجا بوجود می آورد. قابل ذکر است در صورتی که اشتباهی در شماره گذاری دفاتر و اشتباه سهوی در پلمپ دفاتر رخ دهد باعث رد دفاتر نخواهد شد و سبب بی اعتباری دفاتر نمیگردد.

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *