ثبت های حسابداری, حسابداری, حسابداری مالیاتی, مقالات

حسابداری پخش مویرگی

onlinehesabdar-pakhshe-muiragi

حسابداری پخش مویرگی

در علم حسابداری ، پخش مویرگی وجود دارد و همان گونه که از نامش پیداست ، به معنی پخش کالا مربوط میشود. در حقیقت پخش مویرگی به روشی از پخش کالا گفته شده که در شبکه گسترده ای انجام میپذیرد و کالای فروخته شده یا خریداری شده در سطح وسیعی پخش میگردد تا اینکه به دست خریدار آن برسد. فروش مویرگی به فروشی گفته میشود که از راه یک شبکه گسترده و جامع صورت میپذیرد و این نوع فروش میتواند به وسیله دفتر مرکزی ، نمایندگی ها ، شعبه های مستقل یا غیر مستقل انجام گیرد که در حقیقت این نوع فروش سطح فروش بسیار بالایی دارد و در سطح یک شهر ،استان و یا کشور و در برخی حالات کشورهای همسایه انجام میپذیرد . در کلیه این موارد دفتر مرکزی به طور مستقیم در فروش دخیل بوده و یا با دادن اختیارات به شعب و نمایندگی ها به طور غیر مستقیم از راه دریافت گزارش به طور آنلاین یا آفلاین فروش شعب و نمایندگی های خود را مورد کنترل و توجه قرار میدهد.

انواع پخش مویرگی

1- پخش سرد : ابتدا محصول به وسیله بازاریاب و یا ویزیتور به مشتری معرفی شده و بعد از جلب رضایت خریدار ، فاکتور در دفتر مرکزی فروشنده صادر میگردد و جنس سفارش داده شده برای خریدار ارسال میشود ، این نوع پخش مخصوص اقلامی میباشد که تاریخ انقضا نداشته و یا تاریخ انقضای آن نا محدود است ، مانند پخش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی.

2- پخش گرم : ابتدا ویزیتور همراه با اقلام مورد فروش در محل خریدار حاضر شده و به محض سفارش مشتری جنس را به مشتری تحویل میدهد و این نوع پخش جهت فروش اقلامی میباشد که تاریخ انقضای محدود داشته و از نوع فاسد شدنی میباشد ، مانند پخش مواد غذایی و دامی.

چگونگی حسابداری پخش مویرگی

در حقیقت حسابداری پخش سرد و گرم فرق چندانی ندارند و به طور یکسان انجام میپذیرد و فقط در زمینه هایی مانند انبار و حسابداری انبار تفاوتهایی دارند . این نوع حسابداری به صورت کلی جزء دسته حسابداری بازرگانی قرار دارد و در واقع از کدینگ این نوع حسابداری اطاعت میکند.

در مجموعه های بازرگانی دو حساب فروش و بهای تمام شده اقلام فروش رفته نشان دهنده درآمد مجموعه میباشد و در حقیقت این دو حساب کدینگ مجموعههای بازرگانی در سطح گروه میباشند . در ادارات پخشی که دارای نمایندگی و شعب بوده این دو حساب در سطح تفضیلی به جزء شعب و نمایندگی ها متصل میگردد تا میزان فروش و بهای تمام شده هر تفضیلی و در آخر میزان درآمد آنها مشخص گردد.
مفهومی که در حسابداری مویرگی بسیار مورد اهمیت است و باعث ایجاد گرایشی خاصی از نوع حسابداری بازرگانی است ، ظرفیت بالای مشتری در این نوع از حسابداری میباشد که گاهی به بیش از هزار مورد میرسد.
بررسی حسابهای این تعداد مشتری سخت بوده و گاهی بسیار زمان بر میباشد. قابل ذکر است که در پخش مویرگی بر خلاف مجموعههای بازرگانی مشتریان با مبلغ های جزئی و با تعداد گردش بالا میباشند ولی در مجموعههای بازرگانی از نوع بنکداری مشتریان با مبالغ عمده و با تعداد گردش کم فعالیت دارند ، به صورت کلی با توجه به موارد فوق میتوان نتیجه گرفت که تعداد گردش کلی مشتریان در مجموعههای پخش مویرگی بسیار بالاتر از مجموعههای بازرگانی بوده و کنترل حساب مشتریان نیازمند برنامه ریزی دقیق و نرم افزار حسابداری مناسبی میباشد.

در این زمینه نرم افزار های مالی که به طور یکپارچه با زیر سیتم های عملیاتی پخش مویرگی در تعامل هستند کمک فراوانی به حسابداران و کارفرمایان مالی میکند تا بتوانند برنامه ریزی بهتری جهت مدیریت و حسابداری پخش مویرگی داشته باشند

 

آنلاین حسابدار حسابدار کمک ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ثابت تهران 9092305726 و تلفن ثابت شهرستان 9099071209 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *